|
|
|
|
|
S.A.L eller Svenska Amerikalinjen började sina dagar som Rederiaktiebolaget Sverige- Nordamerika 1915. Och slutade 60 år senare 1975.
Här ska jag visa lite föremål ur min samling som har anknytning till detta mytomspunna rederi.
Fartygen
Stockholm I I oktober 1915 inköptes ångaren Potsdam av Holland-America Line. Hon döptes om till S/S Stockholm och blev därmed det första fartyget i flottan.Hon såldes 1928 till Norge och döptes om till Solglimt, i Januari 1941 kapades hon av den Tyska hjälpkryssaren Pinguin ! !. fd Stockholm I slutade sina dagar i Cherbourgs hamn 1942 efter bombträffar, slutligen helt skrotad 1947.
Drottningholm
SS Virginian sjösattes 1904 för Allen Line och köptes av S.A.L i februari 1920 och döptes om till Drottningholm. Gick i trafik 1920-1946. Skrotad 1955 i en aktningsvärd ålder av 51 år.
Kungsholm I
Sjösattes 1901 på Harland & Wolff (samma varv som byggde Titanic) som S/S Noordam för Holland-Amerika linjen. 1923 togs hon över av S.A.L och döptes till Kungsholm. Återlämnades till Holland 1924 och skrotades 1928.
Gripsholm I
1924 sjösattes S.A.L.s första "egna" fartyg M/S Gripsholm, hon gjorde sin jungfruresa i november 1925.1954 överfördes hon till Bremen -Amerikaline och döptes 1955 om till Berlin.Skrotades 1966.
Kungsholm II
1928 var det dags för Svenska Amerikalinjens andra fartyg att sjösättas. Hon byggdes i Hamburg och döptes till Kungsholm.I traffik 1928-1941 då hon övertogs av USA och användes som trupp transport fartyg under namnet John Ericsson. 1947 köptes hon tillbaka av SAL, 1948 såld till South Atlantic LInes och omdöpt till Italia. 1964 såld igen och omdöpt till Imperial Bahama, 1965 skrotad.
Stockholm II - Stockholm III
M/S Stockholm sjösattes 1938 i Italien och skulle levererats i mars 1939, men i december 1938 bröt det ut en brand ombord som förstörde henne.
Nästa M/S Stockholm byggdes också i Italien och sjösattes 1940 i oktober 1941 var fartyget klart för leverans men pga kriget tog aldrig SAL emot henne, hon sänktes senare i hamnen i Trieste och skrotades till slut 1949.
Stockholm (IV) M/S Stockholm byggdes på Götaverken 1948 och levererades till SAL. 21 februari 1948 gjorde hon sin jungfruresa till New York. Kolliderade 1956 med det Italienska fartget Andrea Doria som sjönk, 52 människor omkom. Såldes 1959 till Östtyskland och omdöpt till Völkerfreudnshaft, 1985 såldes hon till Panama och döptes om till Volker. 1986 såldes hon igen för att användas som flyktingförläggning i Oslo omdöpt till Fridtjof Nansen. 1989 såld till Italien och 1993 omdöpt till Italia I , senare 1994 omdöpt igen till Italia Prima. 1998 omdöpt till Valtur Prima , 2002 såld och omdöpt till Caribe senare upplagd i Havanna Kuba. 2005 såld till Portugal och omdöpt igen till Athena. Då var fartyget 67 år !
Kungsholm III
M/S Kungsholm byggdes i Holland 1953 och gick på sin jungfrutur i november 1953 till New York.Kanske det i mitt tycke allra vackraste av Svenska Amerikalinjens fartyg. Såld till Tyskland 1965 och omdöpt till Europa, 1981 såld till Italien och omdöpt till Columbus. Skrotad efter att kolliderat med pir i Cadiz 1985.
Gripsholm II
Det näst sista av Svenska Amerikalinjens fartyg byggdes 1957 i Italien. Hon gjordes sin första resa till New York i maj 1957. Sedan var hon i tjänst till slutet för passagerare trafiken kom 1975. Såldes till Grekland och omdöptes till Navarino, Efter flera olyckor såldes hon 1983 till Italien och döptes om till Samantha. Efter reparationer såld 1985 till Panama och omdöpt till Regent Sea. 1997 återigen såld och omdöpt till Sea, 2001 fick Gripsholm ett värdigt slut och sjönk utanför Syd Afrika på väg till skrotning i Indien.
Kungsholm IV
Det sista av de stora passagerar fartygen gjorde sin jungfruresa till New York den 24 april 1966. såldes 1975 till Flagship Cruises, 1978 -1979 byggdes hon om och var därefter bara en skugga av sitt forna skönhet. Döptes om igen 1979 till Sea Princess, ytterligare onbyggd 1982 och 1995 omdöpt till Victoria. 2002 såld till Bahamas och omdöpt till Mona Lisa, 2007 omdöpt ill Ocenanic, för att 2008 återigen få namnet Mona Lisa. 2010 är det sista av SALs en gång så stolta flotta på väg mot Oman för att bli flyande hotell .
Samlarföremål , vykort är kanske det första man tänker på och min samling finns det 2-300 kort med anknytning till SAL.
Men även andra saker från 1915-1975 finns i samlingen, biljetter, fotografier, personliga tillhörigheter, souvenirer. Och det sista var självklart en ingrediens på Svenska Amerikalinjen. Det finns mängder av olika minnes saker från kryssningar och resor.
Här ett set med drinkglas komplett med hållare från Gripsholm troligen från kryssningen i Västindien oktober 1967
Här ett set med drinkglas komplett med hållare från Gripsholm troligen från kryssningen i Västindien oktober 1967
Kryssning i Västindien med Gripsholm 1967
Mer bilder på Setet med glas.
En hel del olika saker från fartygens souvenirshopar kan man hitta över hela världen. Här ett exempel, en fickkniv från Kungsholm. 1930-40 tal ?
Här en sak från Stockholm som
1978 var såld till Östtyskland
och döpts om till Völkerfreundschaft. December 1978 -Januari 1979 var hon chartrad av Stena Line för en Västindien Kryssning här en tallrik från denna resa.
Ett annat exempel på föremål som kunde köpas ombord var kortlekar med SALs logotyp. Här är ett par i orginalkartong från 1940-50 tal.
Bägare i nysilver kan man hitta , vad dessa egentligen hade för funktion vet jag inte. Kanske någon typ av pris ombord vid tävlingar eller bara en minnessak från resan?
Här en från MS Kungsholm
Här ett par inbjudningar på coctail party, båda är för Kungsholm men olika tider och olika fartyg.den första är från 1939 och den nedre från 1975 från en av de sista kryssningarna.
Den här kryssningen gick till bland annat till Sovjet i Augusti 1975 en månad senare ankom Kungsholm New York på sin sista kryssning för Svenska Amerikalinjen.
För att flytta oss mer än sjuttio år tillbaka i tiden ska vi nu titta på några kort från en resa med Kungsholmen i maj 1938.
Här ser vi några passagerare spela badminton, medan andra sitter i däckstolarna och njuter av solen.
Ytterligare ett kort från samma tillfälle på akterdäck av Kungsholm maj 1938. Här är det mixed dubbel, men vad spelar dom? Inga racketar vad jag kan se...
Och här ligger hon, Kungsholm på Cherbourghs redd 23 maj 1938, bara ett år senare skulle det vara krig och sådana här resor vara omöjliga.
Ännu ett kort ombord Kungsholm i maj 1938, passagerarna sitter i däckstolarna precis som sina föregångare på Titanic 26 år tidigare, dock kom de här hem utan liknande katastrofer.
En del kort är svårare att hitta än andra, på grund av mindre upplagor och att de bara fanns en kortare tid. Detta kort med SS Stockholm som innehåller en serie med små bilder i en lucka i fören är ganska ovanligt.
Det är alltid lite extra roligt att ha något från den första resan varje fartyg gjorde och här är ett kort skickat från SS Stockholm i Januari 1916 på hennes första resa från New York till Göteborg.
Fler kort från M/S Stockholm, en besättningsman och några glada passagerare ? ombord , troligen 1956 eller 1957 året innan tragedin med Andrea Doria
Kort taget ombord M/S Stockholm i New York någon gång 1948-1958. Här ser vi ett par ur besättningen som har kameran redo.
På resa med Völkerfreundschaft
1973 när Stockholm sålts till Tyskland och omdöpts till Völkerfreundschaft
. Reste
ett par med henne på en kryssning som tog dem från Warnemünde till Gdynia och Leningrad. De måste ha haft en bra resa för de sparade det mesta från kryssningen här tex biljetterna. De bodde flott i 2 bädds hytt på övre däck, hytt nr 70.
Minne från Völkerfreudnschaft
Och självklart tog vårt par med sig något minne från resan , kanske som här ett glasunderlägg i gummi och grön filt.
Nästan 50 år tidigare än kryssningen ovan så var Kungsholm på väg till Cuba, det var den 30 December 1929 och för att hålla passagerarna uppdaterade så hade man en egen lite "tidning" med information om resmålen. Här ett ex av Kungsholm Cruise News från 30 dec 1929.
Här en näsduk från Gripsholm , med silkespappret den kom i. Denna är från slutet av 1920 talet.
Kryssning i Östersjön 1935
Detta vykort kommer från Gripsholms kryssning i Östersjön 1935. Det finns ett antal olika kort från kryssningar på 30 talet.
Ett kort från Gripsholms Medelhavskryssning 1935
Och ännu ett kort , denna gång från vinterkryssningen med Gripsholm 1937
Ett lite ovanligare vykort på Kungsholm under 2:a Världskriget med Svenska Flaggan målad på sidorna.
Av de broschyrer som publicerades så är nog denna en av de svåraste att hitta och samtidigt den exklusivaste. Tryckt 1928 och med fantastiska färgbilder på Kungsholm.
Ett måste i varje SAL samling.
Ytterligare vykort med den första Stockholm
Här ett vykort utgivet av Svenska Turistföreningen med samlingsnamnet Sverigebilder.
Kortet visar Stockholm på väg ut från Göteborgs hamn.
Här ett Brevkort med Stockholm , kortet har lite uppgifter på skeppet och talar om att det är Nordens största ångare.
När man hade en förlaga så användes den till fler kort, vilket vi ser ett exempel på här. Det översta kortet är det vanligaste med texten
Hälsning från S.S STOCKHOLM Göteborg-New York direkt
och vanlig vykorts baksida.
Mitten kortet är samma bild fast beskuren och har texten
Hälsning från S.S STOCKHOLM
Här på baksidan finns en några diktliknande rader.
Någon som vet vem som skrivit dessa ?
De återfinns på flera vykort från tiden 1910-1920
Avskedet
Tack fädernesland, för allt nyttigt jag lärt,
för allt vad jag håller så kärt!
Visst mycket därav på färden jag tar;
men hjärtat det stannar i hembygden kvar.
Sista kortet är skickat 1917 till Carlskrona av en resenär på väg över havet. Detta kort är ett av de ovanligare med en lucka i fören och 7 små fotografier från hytter och salar på Stockholm.
Kanske det mest intressanta man kan hitta från dessa tidiga år med Stockholm är fotografier, de är betydligt svårare att komma över än vykorten.
Vykort har sparats av många samlare och blivit kvar medan fotografierna ofta slängts och därför är det alltid spännande att hitta något av de första Fartygen på bild idag.
Här ett kort på Stockholm när hon lämnar Boston.
Vet tyvärr inte vilken av turerna hon angjorde Boston men
lyckas jag hitta informationen så redigerar jag sidan.
Självklar så tryckets massor av reklam för det nya Rederiet från starten 1915 och framåt.
Annonser i tidningar och kalendrar av alla slag för att locka till sig kunder som ville göra den långa resan över Atlanten.
Här ett exempel från 1920-21 med den nya Drottningholm
Här ett annan annons på Engelska från 1925, nu har också Gripsholm införlivats i flottan med trotjänaren Stockholm är fortfarande med.
Billigaste T/r biljetten kostade då 178 $ vilket bör ha varit en ansenlig summa 1925.
Den nya Gripsholm kunde skryta med 1:a klass från 195 $
Det här ovanliga kortet visar faktiskt det första passagerar fartyget som seglade under Tysk flagga sedan andra världskriget. Och det är ingen mindre än fd Gripsholm
Det är den 13 februari 1954 och Gripsholm har blivit såld till North German Lloyd. Här ankommer hon NY under befäl av Kapt Heinrich Lorenz som var den förste officer på NGL Bremen före kriget. Hon hade 702 passagerare ombord varav 214 från Göteborg.
En besättningsman från Gripsholm II
Fartygen i all ära men det var besättning och passagerare som utgjorde själen i Svenska Ameikalinjen.
Här två dokument från en besättningsman på en av de sista resorna med Gripsholm II , 1975.
Trots det Svenskklingande namnet Lindström tycks han ha varit född i Kanada.
De är shore leave pass och Crewman landings permit.
Jimmie var bara 18 år när han reste med Gripsholm.
Nu är det rätt stavat Jimmie :)
Nu är det rätt stavat Jimmie :)
Minne från World Cruise 1966
I samlingen finns många föremål från olika Kryssningar, bland annat dessa brevmärken som såldes ombord på Gripsholm under hennes World Cruise Tour 1966
Kryssningar till Världens alla hörn
Och Gripsholm var verkligen runt Världens alla hörn.
Här ett brev från kryssning till Nordkap juni 1958.
Och man behövde knappast ha tråkigt ombord under kryssningarna. Här ett program från 1929 och Gripsholm I
som visar kvällens utbud.
Bla The Olsson Twins , och en duett på såg ! och Violin med Gösta Lindblom på såg och Ineborg Fenelius på Violin
Även långt före Terror och 9/11 hade USA regler för att få komma in i landet. Och alla passagerare måste fylla i en blankett. denna är från 1923. Fast jämfört med dagens frågor ter sig denna riktigt enkel.
Ett sista minne från Gripsholm
faktiskt har jag ett minne från Gripsholm II, innan hon slutade sina dagar på havets botten 4200 m under ytan tillhörde hon Regency Cruises och hette Regent Sea.
Här är en hyttnyckel från Regent Sea/Gripsholm
Vila i frid Gripsholm i din djupa grav
Samma nyckel men andra sidan
Gripsholm och Kungsholm kryssade sig bokstavligen runt världen.
Här är några minnen från alla resor
Around the World Cruise 88 dagar jorden runt Januari-Mars 1966
Around the World Cruise 88 dagar jorden runt Januari-Mars 1966
Romantic Canada and Charming Bermuda
Augusti 1974 med Kungsholm
Medelhavs Kryssning April 1971 med Gripsholm , 32 dagar
Här Vår kryssning med Kungsholm april 1969, 37 dagar från Azorerna till Irland
Och här samma vårkryssning med Kungsholm fast två år tidigare 1967 då på 35 dagar
Här en av de fantastiska Jorden runt kryssningarna.
Start January 1961 med Kungsholm och hela 89 dagar !
Här tex är en broschyr som visar två Västindien kryssningar på 12 och 14 dagar samt den stora 45 dagars runt Sydamerika med Gripsholm 1962/63
Måste ha varit en upplevelse !
och om jag skulle fått välja, vilken resa skulle jag då följt med på ?
Jorden runt kryssningarna ligger bra till, men min egen favorit är denna 😀
Söderhavet ! 91 dagar med Kungsholm januari 1963
Suck, man kan bara drömma om en hytt på soldäck för 7000 $ vilket måste ha varit en förmögenhet 1963.....
Kryssning under annan Flagga
Även sedan fartygen lämnat Svenska Amerika linjen fortsatte de ibland att kryssa runt med passagerare nu under en annan rederi flagga.
Kungsholm såldes 1975 till Flagship Cruises
Här en broschyr från den korta tid hon seglade under denna flagg.
Kryssning till Söderhavet Januari 1976
Kryssning under annan flagga forts
Och inte bara Kungsholm II blev såld till andra aktörer.
1948 såldes Kungsholm I till Home Line och döptes om till Italia.
Här en tidig broschyr från 1949-50 för en Västindien kryssning, detta är en av de snyggaste jag sett i utförandet och dessa verkar vara svåra att hitta.
Tänkte visa några fler bilder och kort från Drottningholm
En av de verkliga trotjänarna som gick i trafik i mer än 25 år.
Jag har en hel del vykort med henne och tänkte visa en del här.
Första kortet ät ett klassiskt tecknat kort som visar Drottningholm på väg ut ur Göteborg.
Nästa kort är också ett av de vanligare utgivet maj 1920 och visar Drottningholm under gång.
Kortet är skickat till Nanny Berglund i Borås.
Här ett tidigt äkta foto kort på Drottningholm där hon ligger vid kajen i Göteborg, lägg märke till alla människor på kajerna , kanske är det första gången hon visas ?
Här ett annat fantastiskt foto på Drottningholm , med fullt flaggspel. Fortfarande svartmålad, senare målades hon vit liksom alla efterföljande fartyg.
Ett annat tidigt flerbildskort visar några interiör bilder.
Den ståtliga inredningen för osökt tankarna till ett annat fartyg, Titanic....
Sommarens fynd blev en Däckstol från Stockamöllan .
Stockamöllan började göra däckstolar 1924 och levererade till Gripsholm 1 , och senare till de andra SAL fartygen.
Denna är från 1949-1955 någon gång och är ställbar i fem lägen, den kallas Lobby och ska ha ett litet bord på armstödet.
Tyvärr saknades bordet och det behövs lite arbete för att få den i toppskick, men för 200:- så var det ett fynd.
Kan inte låta bli att jämföra följande bilder från Gripsholm I , slutet på 1920 talet med Titanic.
Men vi börjar väl längs ner på skalan 🙂
Här en 3:e klass hytt för två.
Svenskt brevkort ur en serie med interiörbilder från Gripsholm
Lite högre klass och redan ett lyxigt utseende
2:a Klass Vestibul
Men även i 3:e Klass hade man ett sällskapsrum
Titta på modet , visst andas det 20 tal och charleston?
Och här en 2:a Klass hytt för tre eller fyra .
Härligt elegant .
Första Klass hytt C Däck.
Med en mörklockig kvinna som kanske funderar över vilken klänning hon ska ha till middagen vid kaptenens bord.
Första Klass läs och skrivrum
Titta bara på den Titanic liknande takkupolen (fast något mindre ska medges)
Första Klass Musik och sällskapsrum.
Och givetvis en flygel, vad annars ombord ett flytande palats.
Första Klass Vestibul, visst är det lätt att tankarna går till Titanic när man ser dessa fantastiska inredningar.
Tala om charm och hantverksarbete.
Första Klass hytt med bad , B däck.
Damen i morgonrocken av siden ? ser ganska nöjd ut i sin första klass hytt och inte undra på det med ett varmt bad som väntar.
Och självklart fanns det Lyxhytter ( eller Lyxvåningar) på Gripsholm. Varför inte en öppen spis tex...
Man kan bara drömma om att resa över Atlanten på detta sätt idag.
Menyer från SS Stockholm I
Senaste bidraget till samlingen är ett par menyer från 1925.
Det roliga är att medans Middagsmenyn från den 2 november 1925 visar SS Stockholm på omslaget och även står tryckt SS Stockholm så visar Lunch menyn från samma dag SS Kungsholm 🙂
På menyn har man tryckt över Kungsholm med Stockholm och så återanvände man en äldre meny.
Observera att fartygen är mycket lika vid en snabb blick så många vykort som sägs visa Stockholm är i själva verket Kungsholm ....
Lunch menyn med " fel" fartyg
Lunch menyn med " fel" fartyg
Middagsmenyn med " rätt " fartyg denna gång
Kändisar på Svenska Amerika Linjen
En av alla kändisar som åkte med SAL var ingen mindre än Greta Garbo. 1:a resan gick 1925 med S/S Drottningholm till USA. Sedan åkte hon tillbaka med Gripsholm 1929 och med Kungsholm i Juni 1935.
Eftersom jag älskar film och filmstjärnor så är ett optimalt samlarobjekt självklart en filmstjärna ombord på ett SAL fartyg , och en av våra allra största stjärnor var just Greta Garbo.
Så här , mitt senaste tillskott till samlingen Greta Garbo ombord Kungsholm Juni 1935.
Ytterligare kort från Kungsholm Juni 1935
Och det sista kortet
Ett ganska intressant kryssningsprogram , fast det kanske inte ser ut så vid första anblicken.
Det är från M.S Kungsholm den 28 september 1941.
Ute i världen rasar världskriget på sitt andra år men Kungsholm kryssar än så länge med passagerare.
Men inte länge till, den 12 december 1941 beslagtas hon i NY och köps efter förhandlingar av USA som döper om henne till John Ericsson och använder henne som trupptransportfartyg. 1947 köps hon tillbaka till SAL men efter renovering säljs hon till Home LInes och döps om till Italia.
Och här Kungsholm med sitt nya namn Italia
|
|
|
|
|
|